Azijska dijeta – za prevenciju i dugovečnost

Azijska dijeta – za prevenciju i dugovečnost

Ovde ćete videti opis tradicionalne azijske ishrane za koju se veruje da je povezana sa prevencijom bolesti i povećanom dugovečnošću. Ovakav principi ishrane zasniva se na istorijskim izvorima seoskog Japana, Kine i drugih azijskih zemalja.

Danas, mnogi restorani brze hrane postali su uobičajeniji u Aziji. Sa ovim nedavnim promenama u ishrani, srčane bolesti, gojaznost i stope oboljevanja od raka su takođe u porastu.

Svrha azijske ishrane

Dobro uravnotežena ishrana je važan deo zdravog načina života. Širom sveta poljoprivreda, klima, dostupnost određenih namirnica i kulturne razlike utiču na to što ljudi jedu. Sjedinjene Države su razvile Piramidu i vodič za ishranu, kako bi pokazale zdrave načine ishrane za osobe koje su starije od dve godine.

Tradicionalna azijska ishrana dobija veliku pažnju jer mnoge hronične bolesti, kao što su srčane bolesti, dijabetes i određene vrste raka, nisu toliko česte u Aziji kao u Sjedinjenim Državama i drugim zapadnim zemljama. Istraživači veruju da azijska biljna ishrana pruža zaštitu od mnogih hroničnih bolesti. Smatra se da ova ishrana doprinosi dugom životnom veku koji se obično vidi u Aziji.

Nutritivne tablice

Ako se konzumira u adekvatnim količinama, tradicionalna azijska dijeta sadrži sve neophodne hranjive sastojke potrebne većini odraslih. Visoka količina vlakana, vitamina, minerala i antioksidanata i malo zasićenih i ukupnih mast. Upravo ovu kombinaciju mnogi zdravstveni stručnjaci smatraju zaštitnicom od mnogih hroničnih bolesti, kao što su bolesti srca i rak.

Azijska dijeta je relativno siromašna u mesu i mlečnim proizvodima. Proteini i gvožđe se dobijaju iz orašastih plodova, semena i mahunarki. Gvožđe se takođe dobija kroz određeno povrće, kao što je tamno zeleno povrće. Kalcijum se dobija iz sojinih proizvoda, orašastih plodova, semena i zelenog lisnatog povrća.

Šta se jede tokom dana

Sledi opšti opis kako se hrana proporcionalno konzumira u tradicionalnoj azijskoj ishrani. Namirnice su podeljene u kategorije na osnovu toga da li se konzumiraju dnevno, nedeljno ili mesečno. Azijska dijeta ne preporučuje veličinu serviranja ili broj porcija na dan. Umesto toga, naglasak je na pravilnom balansu zdrave hrane.

Žitarice i hleb

Od namirnica koje se konzumiraju na dnevnoj bazi, pirinač, proizvodi od pirinča, rezanci, hleb, proso, kukuruz i druga žitarica se konzumiraju u najvećoj količini. Krompir i žitarice uključeni su u ovu grupu hrane.

Povrće

Sveže povrće se takođe konzumira u velikim količinama u tradicionalnoj azijskoj ishrani. Kupus, bok choi, skalioni, tamno lisnato povrće i klice pasulja samo su neke od mnogih različitih vrsta povrća koje se koriste.

Voće

Voće je još jedna hrana koja se svakodnevno uživa, sa što je moguće više raznolikosti. Banane, mango, mandarine, lubenice, grožđe i ananas su primeri mnogih plodova koji se koriste za deserte, kao i u glavnim jelima.

azijska dijeta

Napomena

Dijetetski principi azijske ishrane su namenjeni za prosečnu zdravu odraslu osobu. Pojedinci sa posebnim prehrambenim potrebama, kao što su deca, trudnice ili osobe sa određenim zdravstvenim stanjima, treba da se konsultuju sa lekarom ili registrovanim dijetetičarom kako bi utvrdili njihove odgovarajuće potrebe u ishrani.

Orašasti plodovi i mahunarke

Orašasti plodovi i mahunarke su glavni izvor proteina u tradicionalnoj azijskoj ishrani. Oni su takođe dobri izvori vlakana, vitamina i minerala. Soja je najčešće korišćena mahuna u azijskoj ishrani. Može se naći u mnogim različitim oblicima, kao što su tofu i sojino mleko. Orašasti plodovi, semenke i tofu se često koriste u čorbama, salatama, jelima od rezanaca i glavnim jelima.

Biljna ulja

Biljna ulja, koja su bogata nezasićenim mastima, uglavnom se koriste u kuvanju. Ovo je jedna od glavnih razlika između istorijske zapadnjačke ishrane koja koristi maslac, margarin i druge zasićene masti u kuvanju.

Medicinske studije su pokazale da ishrana bogata zasićenim mastima može igrati ulogu u nekim hroničnim poremećajima, kao što su bolesti srca. Zamena zasićenih sa nezasićenim mastima, posebno mononezasićenim masti koje se nalaze u biljnim uljima, pokazuju smanjeni rizik od srčanih oboljenja.

Optionalni proizvodi

Mlečni proizvodi

Mlečna hrana, kao što su mleko i sir, obično se ne konzumira u većini tradicionalnih azijskih dijeta. Ako se koristi na dnevnoj bazi, izaberite proizvode sa niskim ili umerenim sadržajem masti.

Ribe i školjke

Ribe i školjke se takođe smatraju dodatnom dnevnom hranom. To je zato što mnogi Azijci, kao što su oni koji žive u unutrašnjosti Kine, nisu imali pristup velikim količinama ribe.

Dodatak

Fizička aktivnost

Mnogi Azijci voze bicikl ili hodaju umesto da koriste prevoz. Preporučuje se da neki oblik redovne vežbe bude usvojen kao zdrava navika. Pokazalo se da redovna fizička aktivnost pomaže u kontroli težine, smanjuje stres i sprečava mnoge hronične bolesti.

Čaj

Zeleni i crni čaj se konzumira u Aziji. Neka medicinska istraživanja ukazuju da različiti antioksidanti koji se nalaze u ovim čajevima mogu pružiti zaštitni efekat protiv nekih hroničnih bolesti, kao što su rak grla, želuca, pluća i dojke.

Natrijum

Istorijski gledano, azijska ishrana bila je bogata natrijumom, delom zbog upotrebe sojinog sosa. Danas mnogi Azijci smanjuju potrošnju soli tako što prelaze na sos od soje sa redukovanim natrijumom. Takođe povećavaju upotrebu mnogih biljaka i začina. Na primer, đumbir, bosiljak, limunska trava, beli luk, komorač, karanfilić, cimet i sveži i sušeni čili samo su neki od biljaka i začina koji se koriste kao pojačivači ukusa.

Vino, pivo i druga alkoholna pića

Alkoholna pića se smatraju opcionim u dijetama u azijskom stilu. Treba ih konzumirati samo u umerenim količinama.

Generalno, ovakav način ishrane je uravnotežen i može vam pomoći da na zdrav način izgubite višak kilograma.


 

PREPORUČUJEMO: Brazilska dijeta

Naše društvene mreže: Instagram | Facebook | Twitter

ZATVORI